Tono søker økonomisjef som vil brødfø Taylor Swift (og 40.000 opphavere i Norge)
Tono forvalter økonomiske opphavsrettigheter til 40.000 medlemmer og millioner av deres kolleger verden over. Rundt en milliard kroner går årlig gjennom organisasjonen – som nå behøver ny økonomisjef.
Det er naturligvis en overforenkling av groveste sort å si at Tonos nye økonomisjef får ansvaret for levebrødet til Taylor Swift.
Men den som blir ny leder for Tonos økonomiavdeling på til sammen fem medarbeidere, kommer faktisk helt på ordentlig til å få en rolle – om enn ørliten – i arbeidet med å kanalisere penger til over 40.000 norske og mange flere internasjonale komponister, tekstforfattere, produsenter og enkelte andre yrkesgrupper.
Disse opptjener seg nemlig lisensinntekter hver gang musikken deres blir spilt i ulike sammenhenger i Norge, enten det er på radio, TV, kino, Spotify, YouTube eller i et stadig økende antall andre kanaler.
Milliardbutikk på musikk
– Vi har en egen avregningsavdeling som sitter på rapportene og lager grunnlaget for hvilke midler som skal ut og til hvem, men økonomiavdelingen har selvfølgelig en finger med i spillet når det skal ut, ja. Det er store beløp. I 2023 var resultatet til fordeling på 850 millioner kroner, forteller adm. direktør Karl Vestli i Tono.
Han forteller at det har skjedd veldig mye i musikkbransjen gjennom mange år, og det har også krevd omstillinger fra Tonos side. Den prosessen er på ingen måte ferdig, og Tono er på jakt etter en kandidat som kan spille en sentral rolle på de fleste områder i den videre utviklingen. For øvrig må hen ha masterutdanning innen økonomi, 3-5 års relevant ledererfaring, helst inkludert erfaring med å lede utviklingsprosjekter, i tillegg til solide ferdigheter innen Excel og analyseverktøy.
– Det har skjedd omfattende endringer på vårt domene i mange år nå, med lisensiering på et stort antall nye områder. Tenk bare på hva strømmetjenestene har gitt oss av nye måter å bruke musikk på. Det er en transformativ prosess for en organisasjon som vår å ta i bruk ny teknologi for å kunne holde oss oppdatert på dette, og for å kunne videreutvikle våre tjenester for både medlemmer og kunder.
– Vi er jo avhengig av å kunne tilby et best mulig produkt til våre medlemmer, som er låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere, produsenter og musikkforleggere – de som står bak musikken vi omgir oss med til daglig. De tiltror oss med sine opphavsrettigheter, og så skal vi kreve inn penger og fordele dem tilbake til rette vedkommende, sier Vestli.
Videreutvikling av organisasjon og musikk
Endringene – og ikke minst den omfattende digitaliseringen – har også åpnet helt nye muligheter til å samle mer data om musikken, understreker Tono-sjefen.
– Vi sitter dermed på enorme mengder data som vi får innrapportert fra de som bruker musikken. Det kan bli svært nyttige berikelser av det produktet vi tilbyr til opphavsfolkene – de kan få mye mer innsikt i hvordan musikken deres «konsumeres» og hvordan den kan bli brukt. Det kan være veldig viktig for deres veivalg og fremtidige karriere.
– Tilsvarende gjelder også for dem som bruker musikken. Tonos handlingsrom til å innkreve godtgjørelse og lisensgebyrer på vegne av medlemmene, er regulert i «Lov om kollektiv forvaltning». Vi tar et «rimelig vederlag» som står i forhold til den økonomiske handelsverdien på varen, eller arrangementet, musikken skal brukes i sammenheng med, sier Vestli.
Da er det stor forskjell på et lokalt idrettslag som selger 200 billetter til en fotballkamp og et coverband som har solgt ut Rockefeller eller Samfundets Storsal – men her kan det nok være aktuelt for Tonos økonomiavdeling å bistå med innsikt og analyser i å kalkulere en slik handelsverdi.
Smal nisje, men…
– Det er jo på mange måter en smal nisje vi jobber innenfor, men det er likevel mange spennende utfordringer for en økonomisjef å ta for seg i en virksomhet med 60-70 ansatte hvor det skal lages budsjetter, oppfølging, rapporter, lønn og regnskap. En milliard er jo litt større omsetning enn antall ansatte skulle tilsi, men ansvaret er jo ganske likt, med alle de vanlige funksjoner som en økonomiavdeling skal levere på, sier Vestli.
Vestli forteller at søknader behandles fortløpende, og at Tono snart flytter inn i nye lokaler i Kvadraturen i Oslo.